Marianne Verhaert : 'Dringend aangepaste verkeerslichtenregeling aan Lindekens voor veilig en conflictvrij kruispunt voor iedere weggebruiker'
De verkeerslichtenregeling aan de Lindekens zorgt al enige tijd voor bezorgdheden bij lokaal bestuur Grobbendonk en weggebruikers. Dit drukke verkeerspunt is een belangrijk oversteekpunt voor fietsers en voetgangers.
Er is bij de gemeente onvrede over de slimme verkeerslichten: die zorgen voor lange wachttijden voor verkeer uit Nijlen en een conflict tussen fietsers en auto’s.
Slimme lichten aan Lindekens
Sinds de vernieuwde opening van de N13 tussen Grobbendonk en Nijlen zijn er slimme verkeerslichten aan het kruispunt. Met 3 detectielussen per richting bepalen die hoe lang het licht op groen blijft staan. Zo houdt het systeem rekening met de verkeersdrukte zodat het verkeer niet onnodig voor het rood moet staan terwijl er misschien vanuit een andere richting geen of veel minder verkeer staat te wachten.
Onveilig voor fietsers en lange files
Wegen en Verkeer plaatste die lichten om de verkeerssituatie voor fietsers en voetgangers veiliger te maken en om de doorstroming van verkeer te verbeteren. Toch zijn de gemeente en heel wat inwoners niet blij met deze afstelling. Normaal zou het kruispunt volledig conflictvrij moeten zijn voor fietsers: er zijn drukknopen en vierkant groen (d.w.z. dat enkel fietsers en voetgangers groen hebben). Maar als auto’s nog oranje hebben, springt het licht al op groen voor fietsers.
“De meeste fietsers laten auto’s nog afdraaien, maar kleine fietsertjes kunnen dit nog niet zo goed inschatten. Ik denk dat we niet mogen afwachten tot er echt iets ernstig gebeurt," zegt burgemeester Marianne Verhaert. ‘Daarnaast is er heel wat filevorming voor verkeer uit Nijlen dat wil afslaan richting Grobbendonk. Hier kunnen maar drie wagens per groen licht door. Zeker tijdens de spits zorgt dat voor lange files op het kruispunt en voor sluipverkeer in de lokale straten. ’
Gemeente vraagt snel oplossingen, in kader van werken Stationlei
‘Samen met Wegen en Verkeer willen we komen tot een veilig kruispunt. Zo komt er tegen eind maart een langere groentijd voor verkeer uit Nijlen en ook een ontruimingspijl’, vertelt burgemeester Verhaert (GiB) Die ontruimingspijl is nodig omdat er meer linksafslaande wagens uit Nijlen zijn tijdens de werken. Vanuit deze richting komt nu immers ook het verkeer uit Bouwel-dorp.
Na de werken wordt de ontruimingspijl vervangen door een herhalingslicht. Dit licht is een herhaling van het verkeerslicht, maar dan op ooghoogte voor wagens die zich bevinden op het kruispunt. Zo kan verkeer uit Nijlen beter inschatten wat tegemoetkomend verkeer uit Herentals zal doen en of zij nog groen of al oranje hebben.
Dit zal de vlotheid en dus ook de ontruiming van het kruispunt verbeteren. Na de werken is het aantal wagens die uit Grobbendonk komen en willen afslaan richting Herentals weer veel hoger dan het aantal wagens komende uit Nijlen. Zo blijft de wachttijd voor iedereen aanvaardbaar en de doorstroming optimaal. Verkeer uit Bouwel en Herenthout rijdt dan weer via de Stationlei.
“ Dit is een tijdelijke oplossing maar dit blijft onvoldoende voor ons. Op lange termijn willen we fietsveilige oplossingen. Zo vragen we om de tussentijd, tussen het oranje voor auto’s en het groen voor fietsers, te verlengen en langer groen voor voetgangers en fietsers. Dan moeten auto’s enkele seconden langer wachten, maar zijn fietsers en voetgangers wel veilig. En dat is voor ons een prioriteit” , vertelt de burgemeester.
“De adviezen van Fietsberaad en Fietsersbond die we als gemeente hebben opgevraagd, zijn ook bezorgd aan Wegen en Verkeer. En ondertussen raad ik inwoners aan suggesties te blijven doen op de website van Meldpunt Wegen.”
De Lindekens, Grobbendonk, België